На 16-ти юли почина един
от най-великите музиканти в историята на музиката – Джон Лорд. Всички го
познават от незабравимите му изяви в най-твърдата рок банда в рока Deep Purple. Въпреки силната му
страст към класическата музика, нещо, което личи от композиции като April, Anthem, както и от целия
концерт Concerto For
Group and Orchestra, Джон Лорд, заедно с барабаниста Йън
Пейс, е един от основателите на Deep
Purple – банда, която е от огромно значение за българските
фенове. Именно това прави загубата на Лорд, толкова болезнена за всички нас,
тук в България.
Направих опит да
направя добър подбор на най-запомнящите се сола, изсвирени от Джон Лорд, по
време пребиваването му в Deep
Purple. Не
забравяйте да гледате „НЕпознаните“ с Георги Тошев, който направи филма „Лордът
на рока“, посветен на Джон Лорд. БиТиВи ще излъчат филма в неделя от 15:00
часа.
10/ Hard Lovin’
Man
Песента
е част от Deep Purple In Rock, който излиза през 1970.
Спомняте си онази обложка, на която са изобразени лицата на Гилън, Глоувър,
Пейс, Лорд и Блекмор върху скала, подобно на мемориалния паметник на четирима
от най-известните американски президенти, чийто лица са издялани върху
планината Ръшмор. Както самата обложка, така и музиката вътре е по-твърда от
всякога. Албумът бележи нови измерения в света на рока – до тогава, той
никога не е бил толкова суров, така
първичен и натурален, както в In Rock. Солото на Джон
Лорд тук е повече от впечатляващо – истински психеделични настроения в това,
иначе тежичко парче.
|
|
9/
No No No
Тук
става дума за Fireball от 1971. Вече
личи по-професионалната продукция, по-чистия звук, въпреки че някои от
феновете смятат, че така се губи от автентичността на класическия хардрок,
това си е крачка напред за млада банда. И понеже говорим за качествата на
Джон Лорд, няма как да не спомена неговата роля, изпълнена блестящо, за
пореден път. Както в почти всяка песен на Deep Purple от ранните и дни, Лорд и тук изпълнява соло, което
понякога омекотява звука, друг път, го заздравява, прави го по-мощен и суров.
В случая солото на Лорд в No No No, звучи
по-мелодично, по-аристократично.
|
|
8/
Тhe Bird Has Flown
Връщаме
се малко по-назад с това парче от
1969, където вокалист е още Род Евънс, а басист Ник Симпър. Тук се усещат
влияния, които по-късно са забравени от музикантите, незнам дали е заради
промените в състава, но е всеизвестен факт, че преплитането на хард рок,
психеделик, прогресив и блус рок при Евънс, е изместен от чистия и натурален
хард рок при Йън Гилън. Лорд внася известна доза мистика в тази песен, със
стържещия хамънд, доза прогресив, доза психеделик, все неща, за които писах
преди малко, все неща, които именно Лорд развива в музиката на Deep Purple.
|
|
7/ Mandrake
Root
Още
по-назад през 1968. Deep Purple притежават
типичните белези на банда от 60-те. Имат и органист, и то брилянтен. В солото
на Mandrake Root, дълго почти 2 минути, може да откриете магията на хамънд органа.
|
|
6/
No One Came
Връщаме
се на на албума Fireball. В No one Came, солото е сравнително по-кратко от това
в Mandrake Root, но за сметка на това, е доста
по-разбираемо за обикновения слушател, по-мелодично е, по-хармонично и не
носи усещането, че слушаме пълна какафония, което в известна степен е доста
готин ефект.
|
|
5/
Place In Line
Едно
нетипично за нашите герои парче. Искам да кажа блус стандартите не са сред бойния
арсенал на Блекмор и компания. Въпреки това вокалите на Гилън, блестящите
ритми, които триото Лорд, Пейс, Глоувър и гениалната соло китара на Ричи
Блекмор, създават едно невероятно блус рок парче. Смяната по средата, тоест
промяната към по-рокендрол звучене, е изключително уместна, като се има предвид
и, че ни очаква солото и на Лорд, където изненадващо за блуса, не е пиано,
ами добрият, стар хамънд. Тук личи до каква степен, Лорд владее този
инструмент, напълно наясно е с всяка част, където може да се отклони, или
където да спре, къде да намали, къде да усили, неслучайно го наричат Лордът
на рока.
|
|
4/
Speed King
Заигравката
между Лорд и Блекмор е наистина въздействаща. Това е сюблимния момент на
цялото парче.
|
|
3/
April
Прекрасно
съчетание между класически мотиви с
рок, дело на композиторския тандем Блекмор/ Лорд
|
|
2/
Child In Time
Абсолютната
класика на Deep Purple, невероятна композиция и блестящо и
въздействащо изпълнение на Джон Лорд, основният компонент в песента.
Естествено няма рок фен, който да не разпознае орган-интрото му.
|
|
1/
Lazy
Навлизаме
в дебрите на Machine Head, който излиза
през 1972. Пак ще направя препратка към обложката като ви припомня размазните
лица на син фон – яко нали?! Но по-якото е музиката, която намира място
вътре. Песента, за която пиша – Lazy e едно страхотно
парче, с рокендрол елементи и умопомрачаваща интродукция, неслучайно я въртят
по радиата, щом наближи рожденият ден на Лорд.
|
|
Няма коментари:
Публикуване на коментар